Tel : 0696003300
Email : [email protected]
Në fund të fundit fotografimi i vetes është një problem i identitetit !
Ndoshta nuk e kishte menduar as vete Steve Jobs se duke i vendosur fotokamerën e përparme smartphonit , do perhapej kaq shume kjo sjellje kompulsive qe shohim çdo dite;- Fotografimi i vetes dhe ndarja e fotove në rrjetet sociale, shnderruar tashme ne nje mani te vertete !
Çfarë i shtyn njerëzit e të gjitha moshave të bejne një selfie në situata dhe vende qe nuk t’a pret mendja ? Çfarë kuptimi ka të fotografosh veten gjatë një funerali (ka ndodhur dhe kjo!), ose në një situate aq të pasigurte saqë te rrezikosh dhe jetën ? Natyrisht në këto sjellje komponenti narcistik është shumë i fortë, por së bashku me nevojën për t’u veteshfaqur, ka një nevojë po aq te fortë për te ndarë ne rrjetet sociale. Bashkejetojne si nevoja për t’u pasqyruar dhe ajo për të dëshmuar prezencën tonë të tjerëve. Në fund të fundit është një problem i identitetit.
Në procesin e ndërtimit të identitetit, stadi i pasqyrës (studiuar nga Lacan) është një hap themelor. Qenia njerëzore, kur lind, nuk është e pajisur, si kafshët, me instinktet që garantojnë përshtatjen me botën e jashtëme.. Relacioni me boten, mes organizmit dhe ambjentit mundesohet nepermjet imagjinares. Femija nga 6 – 18 muajsh, perpara nje pasqyre, fillimisht kerkon të kape imazhin qe shfaqet sikur te ishte nje objekt real. Me pas kupton qe eshte nje imazh dhe ne fund qe eshte imazhi i tij , ndryshe nga ai i te jemes qe eshte me të. Ne nje faze ku ende nuk e zoteron dot trupin e tij dhe e perjeton si te fragmentizuar, i vogli perfton nje vetedije te pare per veten si nje e terë (imazhi i vetes i unifikuar) nepermjet veshtrimit te tjetrit, pasi eshte ky veshtrim qe konfirmon qe eshte ai. Kam nevoje per tjetrin per t’u bere vetja ime ; eshte ky guri themeltar i identitetit dhe eshte nje proces konjitiv dhe afektiv njekohesisht. Por kush jam une ? Per te thene Une kemi nevoje te dyfishojme vetveten, kemi nevoje per nje subjekt dhe nje objekt ; “ku e shoh veten, nuk jam! – aty ku jam, nuk e shoh veten ! (Lacan)… Në njërën anë eshte një trup – pulsional, arsyeja e madhe e trupit (Nietzsche), nga ana tjetër Uni imazh.
Secili prej nesh duhet të merret me këtë “dopio” dhe me një imazh të vetes që është intim dhe i huaj në të njëjtën kohë. Iluzioni narcisistik konsiston në përpjekjen (e dëshpëruar) për t’a bërë veten të përputhet me imazhin tonë dhe në mosnjohjen pertej nesh te nje realiteti autonom. Në mit, në fakt, Narcizi, krejt i pandjeshëm ndaj dashurisë së Eko , vdes, sepse zhytet në ujë duke u përpjekur të arrije imazhin e tij. Koha qe jetojme e ushqen shume iluzionin narcistik. Tregut global i duhen vazhdimisht “konsumatore te pangopur”,(nevojat nuk duhet te shterojne kurre). Konsumatore gjithmonë në rrezik të turbullohen para eksesit të stimujve që ndeshin kudo. Konsumatore gjithnjë e më shumë vetëm “sepse konsumizmi është një aktivitet i vetmuar (madje është arketipi i vetmisë) edhe kur ndodh nën shoqërine e te tjereve.” (Bauman).
Rezulton një shoqëri gjithnjë e më private dhe e privuar nga referenca të qarta, që nxit individët të mbështeten vetëm në forcën e tyre, t’i perceptojnë të tjerët si pengese për afirmimin e tyre dhe të shohin vetem interesin personal. Madje, edhe nëse krijohen, marrdheniet a ka mundesi te jenë lehtesisht të zhbëshme sepse janë pengesë për mundësitë e tjera, jane kufizim lirie !?
Në kohët e kapitalizmit të avancuar, “Fuqia”, siç na mëson Foucault , nuk paraqitet më në formë dhespotike, por hyn në jetë qetësisht dhe ze vend në mekanizma dhe procedura emocionale të përditshme. Zhvillohet brenda një rrjeti të dendur te levizshem dhe konkret marredheniesh. Shndërrohet në një fuqi joshëse në dukje e padëmshme në lidhje me të kaluarën dhe merr formën e rregullave sjellore të brendesuara nga individet.
“Fuqia” vepron tek individët nëpërmjet “praktikave”, sepse secili prej nesh bëhet ai që është nëpërmjet asaj që bën çdo ditë, vendit ku jeton, gjestve që permbush, marrëdhënieve që thur, pajisjeve që përdor. Dispozitivet (dmth çdo gje qe ka kapacitetin te percaktoje dhe orientoje mendimet,gjestet,sjelljen) me te cilët kemi te bejme çdo dite na shtyjne te reagojme ne nje menyre te caktuar, influencojne funksionimin e mendjes tone dhe na transformojne. Dispozitivet informatike, psh, jane duke ndryshuar rrenjesisht menyren tone te jeteses dhe te konsumit te kohes , qe nga momenti qe nuk ekziston më nje kufi i prerë mes kohes se punes dhe kohes se lire. Tregu kërkon që të jemi gjithmonë të lidhur ne rrjet dhe të dukemi. Kjo kërkesë e tregut tashme është bërë e detyrueshme per ne. Jemi subjekte që mendojmë se jemi të lire por që në realitet reagojnë “lirishem” vetem në zbatimin e ketyre fuqive. Perdorimi i selfie, flet shume per kohen tone; per kete faze historike ne te cilen aksesi dhe ndarja (share) duket se jane bere nje “obligim” dhe kufiri mes publikes dhe privates pothuajse po humbet teresisht. Selfie – mania gjithashtu tregon shume edhe per ne; per nevojen tone obsesive per te qene prezent . – Ja une jam, me shiko !! – qe ushqen dyshimin e te mos qenurit , ne pritjen kompulsive te nje like – u.
(psikologjia Jo per te gjithe) 25/maj/2019